Angel Wing Heart


About Me

My photo
Seorang yang suka melayari internet&menyanyi.. :)

Thursday, 1 November 2012

Bersediakah aku?

Bersediakah aku untuk menempuh alam perkahwinan?? berfikir sejenak.. :)

Suka ka?komen and like ja.. :)

Wednesday, 31 October 2012

aku menerima ketentuan

Ya Allah, bila dia bukan untukku..bila dia bukan jodohku maka berilah ganti yang lebih baik buatnya dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku..ya Allah, bila ini bukan masanya, bila ini belum saatnya..jarakkan kami, pisahkan kami agar kami jauh dari dosa dan perkara sia-sia..agar kami tidak mengundang murkaMU..agar kami dapat lebih menjaga hati..ya Allah, bantulah aku menjalani hari, bantulah aku menerima ketentuan dengan ketabahan agar terhapus semua kesedihan dan kekecewaan..... Walau apa pun terjadi..aku tetap yakin..bahawa Allah lebih tahu akan segalanya..Allah mendengar segala yang berlagu dan bergema dalam ruang hatiku hatiku..

Suka ka?komen and like ja.. :)

wanita yang baik untuk lelaki yang baik

Sesungguhnya Allah akan MENYATUKAN wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan wanita yang buruk untuk lelaki yang buruk..bukanlah baik buruk persamaan pasangan DINILAI pada wajah, tapi ianya pada HATI lelaki dan wanita itu..PANDANGLAH sekeliling, kamu akan dapati sepasang kekasih bagai ratu dengan pengemis, kecantikan pada pasangan wanita jauh lebih cantik daripada pasangan lelaki, namun itulah H
AKIKATNYA bahawa SEKUFU itu adalah pada hati bukanlah pada wajah..WANITA SOLEHAH pada padangan lelaki soleh adalah cukup BERHARGA, walau wajah tidak semanis jiwa..wanita yang MENGHIASI dunia dengan kesolehannya adalah PENGHUNI SYURGA, dan wanita yang menghias dirinya dengan dunia adalah PENGHUNI NERAKA..Seandainya kamu diberikan WAJAH yang cantik, BINALAH hati secantik wajah agar Allah kurniakan TEMAN HIDUP yang berhati jernih.. ◠‿◠

Suka ka?komen and like ja.. :)

ada HARAPAN masih menyinari.

Kadangkala,
kita MENANGISI sebuah kehilangan,
seolah-olah kita tidak lagi punyai apa-apa.
tapi benarkah kita TELAH HILANG segalanya?

Seringkali,
kita MERATAPI sebuah kedukaan,
seakan-akan kita tidak pernah mengecap bahagia.
tapi benarkah hidup kita hanya ada DERITA?

Yang pergi, BIARKAN pergi.
Yang hilang, pastikan berganti.
Jangan BERLEBIHAN menangisi.
Usah terlalu meratapi.

Lihat pada dirimu,
pandang pada sekelilingmu,
masih ada BANYAK SEBAB untukmu tersenyum,
sedangkan mungkin hanya ada SATU ALASAN untukmu menangis.

Lalu pilihlah untuk TERSENYUM pada hari ini.
Kerana semalam tidak dapat kembali lagi.
Namun hari ini ada HARAPAN masih menyinari.
 

Suka ka?komen and like ja.. :)

Ya Allah, hanya Engkaulah penyusun terbaik buatku.....

Jika rindu ini bertatah, aku berharap biarlah untuk Allah..andai rindu ini menarik resah..aku pasrah, andai pencarian ini masih belum kutemui..Ya Allah damaikanlah hatiku ini, biarlah resah menarik sepi..biarlah kecewa meratap pergi, biarlah kasih mengikat diri..Ya Muhaimin kepadaMu aku mengadu hati, serikanlah taman hati bukan pada fikiran yang belum layak buat diriku tapi pada redhaMu..Saat aku merinduinya..lebih kuat aku bermunajat kepadaMu..lebih pantas aku meningkatkan dan memperbaiki keperibadianku..Ya Allah, hanya Engkaulah penyusun terbaik buatku..... 

Suka ka?komen and like ja.. :)

pengajaran kisah Saidatina Fatimah

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan
tenang berkata kepada puteri kesayangannya it
u bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.... Subhanallah... ♥ :)

Suka ka?komen and like ja.. :)

Allah menjanjikan Yang Terbaik

Kadangkala kita tidak pandai menghargai kehadiran seseorang dalam hidup kita, kita menolaknya dan mensia-siakan kehadirannya di sisi kita..dan apabila dia sudah KECEWA dengan kita, pergi menjauh dari kehidupan kita..apabila tiba satu masa kita mula menginginkannya, barulah kita sedar dan mula mencarinya semula, namun saat itu sudah tidak bermakna lagi..kerana dia telah jauh membawa diri..
Manusia akan menghargai sesuatu apabila dia telah kehilangan sesuatu..bagi diriku, biarkan cinta itu pergi..cinta sejati pasti akan kembali..kerana Allah telah menjanjikan jodoh hati bagi setiap hambaNya... :)
 

Suka ka?komen and like ja.. :)

Redha Atas ketentuan Ilahi

Derita sekali sekala mencuit hati
Hati remuk menangis sendiri
Setiap kali gembira menjengahi
Ujian pula datang menguji

Kini bukan masanya untuk bersedih lagi
Mahu ku besarkan jiwa ini
Sebesar tenggungjawab yang diamanahkan Ilahi

Jangan risau
Selepas ini mungkin
Segalanya tidak akan ada lagi
Setelah hati diremukkan berkali-kali
Pelangi pasti menyusuli.

InsyaAllah.
Aku juga tidak pasti
Apa yang pasti
Redha atas ketentuan Ilahi
Membuat aku tersenyum kembali =)

Suka ka?komen and like ja.. :)

aku masih ingat

aku masih ingat lagi saat pertama kali kita berkenalan.,
Perasaanku berdebar-debar, hatiku bergetar tak menentu di saat kau katakan 'Aku Cinta Padamu'.,
Kaulah lelaki pertama yang telah berjaya mencuri hatiku.,
Hari demi hari kita saling menyayangi, saling melengkapi.,
Sehingga aku tidak sanggup untuk berjauhan denganmu walaupun sesaat.,
Sampai begitu sekali pEnangan 'CINTA'., hEhEhE..
Bagiku kau 
adalah Cahaya dikala aku kegelapan, kau Teman di saat aku kesunyian, kau Penawar di saat aku kesedihan, dan kau Kekuatan di kala aku lemah.,
Tapi... setelah aku berikan Segala kasih sayangku untukmu, setelah aku Ukirkan hatiku dengan namamu, kau pergi tinggalkan aku...
Kau Hancurkan hatiku, kau Musnahkan segala impianku, kau Robek kepercayaanku.,
Kenapa? Kenapa? Dan kenapa?
Tahukah kau apa yang aku alami saat itu?
Mengertikah kau perasaanku??
Kau tak peduli semua itu, kau terus pergi tinggalkan aku..
Aku tahu mungkin ini Jalan hidupku..
Aku pasrah kerana ku tahu semua itu ketentuan dariNYA.. Tiada Jodoh antara kita..
Cuma aku ingin kau tahu, betapa Sukarnya untuk aku buang Kenangan itu dan betapa Sukarnya untuk aku hapuskan Ukiran namamu dihatiku..
Walaupun ianya telah berlalu, ia masih Terpahat disanubari dan masih segar diingatan.,
Mungkin aku boleh Memaafkan segalanya tapi aku tak mampu untuk Melupakan apa yang pernah berlaku di antara kita.. Terima kasih buat dirimu 'CINTA PERTAMAKU' kerana Pernah menyayangi diri ini dan terima kasih di atas Luka yang kau berikan...

Suka ka?komen and like ja.. :)

Leraikanlah segala kekusutan ini Ya Allah

Ketika ingin melelapkan mata kaulah orang terakhir diingatanku
Bila ku celik mata kaulah orang pertama yang terbayang diingatan
Dan sepanjang hari kau sentiasa berada difikiranku
Bagaimana mungkin aku dapat menjauhkan diri darimu......
Andainya dia bukan untukku Ya ALLAH..Kau hilangkanlah segala rasa itu
Palingkanlah hati diantara kami semogaga terlerai segala kekusutan...

Suka ka?komen and like ja.. :)

~Jangan Sakiti Tulang Rusuk mu~


~Jangan Sakiti Tulang Rusuk mu~

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku!

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa.Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat
 menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya.

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kes ibubapa dan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan. Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas.

Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran.WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!". LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing" .

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITAtidak menunggu, sepertinya. Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.
LELAKI: Apa khabar?

WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?

LELAKI: belum

WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah. WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz
"Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.....

Nota Kasih Sayang :
Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai. Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang di kemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat.Kerana itu,jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati.Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima?
 

Suka ka?komen and like ja.. :)

Biar Allah Yang Tentukan

Ingαtlah bαhαwα αpα yang kitα rαsα terbαik itu belum pαsti menjαnjikαn yang terbαik untuk kitα. Ðαn setiap yang menyαkitkαn itu tidαk semestinyα pαhit di hujungnyα. Selαlu ingαt bαhαwα αpα yg Allαh buαt untuk kitα, αdαlαh yang terbαik untuk kitα. Ðαri situ kitα αkαn mulα belαjαr erti redhα. Kitα tidαk mαmpu mengαwαl αrαh tiupαn αngin, kitα hαnyα mαmpu mengαwαl kemudi pelαyαrαn kitα". "Biarlah DIA yang menjaga hati ini..dan sehingga tiba masa.. DIA menghalalkan hati ini untuk berkongsi cinta dengan dia yang dipilih-NYA... 

Suka ka?komen and like ja.. :)

Mencintai Tidak Bererti Memiliki

Mencintai tidak bererti KITA akan memilikinya..

Wahai anak adam (LELAKI)..

Andai seseorang wanita itu telah ditakdirkan menjadi tulang rusukmu & engkau pula ditakdirkan sbagai peneman hidupnya..

Biar trpisah 7 lautan, 7 benua sekali pun, takdir tetap akan menyatukan kamu bila sudah tiba masanya nanti..

Namun sekiranya telah tertulis di Loh Mahfuzh sana dia bukan milikmu, biarpun dia (wanita) berada dekat padamu nescaya untk menyentuh bayang2nya saja sekalipun tidak akn tercapai oleh mu..
 

Suka ka?komen and like ja.. :)

Monday, 23 January 2012

Cinta :)

Cinta seperti matahari, ia tetap bercahaya. Walau malam menjelma, cahayanya pada bulan tetap menerangi kekadang ia juga gerhana tetapi akan kembali jua kecerahannya.

Cinta adalah santapan jiwa. Jiwa tanpa cinta bagai rumah yang kosong. Cinta tanpa menjiwai bagai layang-layang putus tali.

Cintu adalah buta…cinta tidak mengenal usia, paras rupa, mahupun kekayaan dan harta karun, tetapi dari keikhlasan dari hati setiap insan antara satu sama lain.

Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap ramahmu kadang kala dibalas dengan sikap tidak sopan. Jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya, maka tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.

Sayang tidak bermaksud cinta. Suka tidak serasi dengan cinta. Kagum tidak bererti cinta. Bangga tidak semestinya cinta. Cinta adalah CINTA .

Cinta itu seperti sinar matahari, memberi TANPA mengharap kembali. Cinta itu seperti sinar matahari, TIDAK MEMILIH siapa yang ia sinari. Cinta itu seperti sinar matahari yang MEMBERI KEHANGATAN DI HATI..

Cinta umpama ‘treasure hunt’. Cita cita dan tujuan kita satu untuk menuju ke penamat yang paling mengembirakan. Namun di dalam perjalanan kita akan menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran. Andainya tidak mampu meneruskan, kita akan tersungkur dan hadiah utamanya akan di kebas oang lain. Tetapi tak usahlah kecewa. Walaupun hadiahnya tidak kita perolehi, tetapi keseronokannya kita sudah rasa. Jadi bercintalahsepenuh hati. Namun janganletakkan harapan terlalu tinggi.

Kekecewaan terlalu pahit untuk ditelan, terlalu payah untuk dilupakan namun dalam cinta pasti akan merasai kecewa dan dikecewakan walau bukan itu matlamat dalam setiap percintaan.

Kadangkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu….kau akan menyedari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari….

Cinta suatu yang indah, cinta boleh buat kita gundah, cinta buat hati berdarah dan cinta jua boleh membawa kesalan yang tak sudah... itulah cinta... <3

Suka ka?komen and like ja.. :)

Friday, 20 January 2012

Pramugari Koma Di Tanah Suci

Untuk renungan bersama ......

Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah sambil menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman menarik dan pelik.

Bagaimanapun, dalam banyak-banyak peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.

Ianya berlaku kepada seorang wanita yang berusia di pertengahan 30-an. Kejadian itu berlaku semasa saya menguruskan satu rombongan haji.

Ketibaan wanita tersebut dan rombongan haji di Lapangan Terbang Jeddah kami sambut dengan sebuah bas. Semuanya nampak riang sebab itulah kali pertama mereka mengerjakan haji.

Sebaik sampai, saya membawa mereka menaiki bas dan dari situ, kami menuju ke Madinah.

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar hinggalah kami sampai di Madinah. Tiba di Madinah, semua orang turun dari bas berkenaan. Turunlah mereka seorang demi seorang sehingga tiba kepada giliran wanita terbabit.

Tapi tanpa apa-apa sebab, sebaik sahaja kakinya mencecahkan bumi Madinah, tiba-tiba wanita itu tumbang tidak sedarkan diri.

Sebagai orang yang dipertanggungjawabkan mengurus jemaah itu, saya pun bergegas menuju ke arah wanita berkenaan. "Jemaah ni sakit” kata saya pada jemaah-jemaah yang lain.

Suasana yang tadinya tenang serta merta bertukar menjadi cemas.
Semua jemaah nampak panik dengan apa yang sedang berlaku.

"Badan dia panas dan menggigil. Jemaah ni tak sedarkan diri, cepat tolong saya...kita bawa dia ke hospital," kata saya.

Tanpa membuang masa, kami mengangkat wanita tersebut dan membawanya ke hospital Madinah yang terletak tidak jauh dari situ.

Sementara itu, jemaah yang lain dihantar ke tempat penginapan masing-masing.

Sampai di hospital Madinah, wanita itu masih belum sedarkan diri. Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh doktor untuk memulihkannya, namun semuanya gagal.

Sehinggalah ke petang, wanita itu masih lagi koma.

Sementara itu, tugas mengendalikan jemaah perlu saya teruskan. Saya terpaksa meninggalkan wanita tersebut terlantar di hospital berkenaan.

Namun dalam kesibukan menguruskan jemaah, saya menghubungi hospital Madinah untuk mengetahui perkembangan wanita tersebut.

Bagaimanapun, saya diberitahu dia masih tidak sedarkan diri.

Selepas dua hari, wanita itu masih juga tidak sedarkan diri. Saya makin cemas, maklumlah, itu adalah pengalaman pertama saya berhadapan dengan situasi seperti itu.

Memandangkan usaha untuk memulihkannya semuanya gagal, maka wanita itu dihantar ke Hospital Abdul Aziz Jeddah untuk mendapatkan rawatan lanjut sebab pada masa itu hospital di Jeddah lebih lengkap kemudahannya berbanding hospital Madinah.

Namun usaha untuk memulihkannya masih tidak berhasil.

Jadual haji mesti diteruskan. Kami bertolak pula ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji. Selesai haji, sekali lagi saya pergi ke Jeddah.

Malangnya, bila sampai di Hospital King Abdul Aziz, saya diberitahu oleh doktor bahawa wanita tersebut masih koma.

Bagaimanapun, kata doktor, keadaannya stabil. Melihat keadaannya itu, saya ambil keputusan untuk menunggunya di hospital.

Selepas dua hari menunggu, akhirnya wanita itu membuka matanya. Dari sudut matanya yang terbuka sedikit itu, dia memandang ke arah saya.

Tapi sebaik saja terpandang wajah saya, wanita tersebut terus memeluk saya dengan erat sambil menangis teresak- esak.

Sudah tentu saya terkejut sebab saya ni bukan mahramnya. Tambahan pula kenapa saja dia tiba-tiba menangis??

Saya bertanya kepada wanita tersebut, "Kenapa Puan menangis?"

“Ustaz….saya taubat dah Ustaz. Saya menyesal, saya takkan buat lagi benda-benda yang tak baik. Saya bertaubat, betul-betul taubat."

"Kenapa pulak ni puan tiba-tiba saja nak bertaubat?" tanya saya masih terpinga-pinga.

Wanita itu terus menangis teresak-esak tanpa menjawab pertanyaan saya itu.

Seketika kemudian dia bersuara, menceritakan kepada saya mengapa dia berkelakuan demikian, cerita yang bagi saya perlu diambil iktibar oleh kita semua.

Katanya, "Ustaz, saya ni sudah berumah tangga, kahwin dengan lelaki orang putih. Tapi saya silap. Saya ini cuma Islam pada nama dan keturunan saja.

Ibadat satu apa pun saya tak buat. Saya tak sembahyang, tak puasa, semua amalan ibadat saya dan suami saya tak buat.

Rumah saya penuh dengan botol arak. Suami saya tu saya sepak terajang, saya pukul-pukul saja," katanya tersedu-sedan.

"Habis yang puan pergi haji ini?"

"Yalah...saya tengok orang lain pergi haji, saya pun teringin juga nak pergi."

"Jadi apa sebab yang puan menangis sampai macam ni sekali. Ada sesuatu ke yang puan alami semasa sakit?" tanya saya lagi.

Dengan suara tersekat-sekat, wanita itu menceritakan,

"Ustaz...Allah itu Maha Besar, Maha Agung, Maha Kaya. Semasa koma tu, saya telah diazab dengan seksaan yang benar-benar pedih atas segala kesilapan yang telah saya buat selama ini.

"Betul ke puan?" tanya saya, terkejut.

"Betul Ustaz. Semasa koma itu saya telah ditunjukkan oleh Allah tentang balasan yang Allah beri kepada saya. Balasan azab Ustaz, bukan balasan syurga.

Saya rasa seperti diazab di neraka. Saya ni seumur hidup tak pernah pakai tudung. Sebagai balasan, rambut saya ditarik dengan bara api.

Sakitnya tak boleh nak saya ceritakan macam mana pedihnya. Menjerit-jerit saya minta ampun minta maaf kepada Allah."

"Bukan itu saja, buah dada saya pula diikat dan disepit dengan penyepit yang dibuat daripada bara api, kemudian ditarik ke sana-sini...putus, jatuh ke dalam api neraka.

Buah dada saya rentung terbakar, panasnya bukan main. Saya menjerit, menangis kesakitan. Saya masukkan tangan ke dalam api itu dan saya ambil buah dada tu balik."

Tanpa mempedulikan pesakit lain dan jururawat memerhatikannya wanita itu terus bercerita.

Menurutnya lagi, setiap hari dia diseksa, tanpa henti, 24 jam sehari.

Dia tidak diberi peluang langsung untuk berehat atau dilepaskan daripada hukuman sepanjang masa koma itu dilaluinya dengan azab yang amat pedih.

Dengan suara tersekat-sekat, dengan air mata yang makin banyak bercucuran, wanita itu meneruskan ceritanya,

"Hari-hari saya diseksa. Bila rambut saya ditarik dengan bara api, sakitnya terasa seperti nak tercabut kulit kepala. Panasnya pula menyebabkan otak saya terasa seperti menggelegak.

Azab itu cukup pedih...pedih yang amat sangat...tak boleh nak diceritakan."

Sambil bercerita, wanita itu terus meraung, menangis teresak-esak. Nyata dia betul-betul menyesal dengan kesilapannya dahulu.

Saya pula terpegun, kaget dan menggigil mendengar ceritanya.

Begitu sekali balasan Allah kepada umatnya yang ingkar.

"Ustaz...saya ni nama saja Islam, tapi saya minum arak, saya main judi dan segala macam dosa besar.

Kerana saya suka makan dan minum apa yang diharamkan Allah, semasa tidak sedarkan diri itu saya telah diberi makan buah-buahan yang berduri tajam.

Tak ada isi pada buah itu melainkan duri-duri saja, tapi saya perlu makan buah-buah itu sebab saya betul-betul lapar.

"Bila ditelan saja buah-buah itu, duri-durinya menikam kerongkong saya dan bila sampai ke perut, ia menikam pula perut saya.

Sedangkan jari yang tercucuk jarum pun terasa sakitnya, inikan pula duri-duri besar menyucuk kerongkong dan perut kita.

Habis saja buah-buah itu saya makan, saya diberi pula makan bara-bara api.

Bila saya masukkan saja bara api itu ke dalam mulut, seluruh badan saya rasa seperti terbakar hangus.

Panasnya cuma Allah saja yang tahu. Api yang ada di dunia ini tidak akan sama dengan kepanasannya.

Selepas habis bara api, saya minta minuman, tapi...saya dihidangkan pula dengan minuman yang dibuat dari nanah.

Baunya cukup busuk. Tapi saya terpaksa minum sebab saya sangat dahaga. Semua terpaksa saya lalui...azabnya tak pernah rasa, tak pernah saya alami sepanjang saya hidup di dunia ini."

Saya terus mendengar cerita wanita itu dengan tekun. Terasa sungguh kebesaran Allah.

"Masa diazab itu, saya merayu mohon kepada Allah supaya berilah saya nyawa sekali lagi, berilah saya peluang untuk hidup sekali lagi.

Tak berhenti-henti saya memohon. Saya kata saya akan buktikan bahawa saya tak akan ulangi lagi kesilapan dahulu.

Saya berjanji tak akan ingkar perintah Allah dan akan jadi umat yg soleh.

Saya berjanji kalau saya dihidupkan semula, saya akan tampung segala kekurangan dan kesilapan saya dahulu, saya akan mengaji, akan sembahyang, akan puasa yang selama ini saya tinggalkan."

Saya termenung mendengar cerita wanita itu. Benarlah, Allah itu Maha Agung dan Maha Berkuasa.

Kita manusia ini tak akan terlepas daripada balasannya. Kalau baik amalan kita maka baiklah balasan yang akan kita terima, kalau buruk amalan kita, maka azablah kita di akhirat kelak.

Alhamdulillah, wanita itu telah menyaksikan sendiri kebenaran Allah.

"Ini bukan mimpi ustaz. Kalau mimpi azabnya takkan sampai pedih macam tu sekali.

Saya bertaubat Ustaz, saya tak akan ulangi lagi kesilapan saya dahulu. Saya bertaubat... saya taubat Nasuha," katanya sambil menangis-nangis.

Sejak itu wanita berkenaan benar-benar berubah. Bila saya membawanya ke Mekah, dia menjadi jemaah yang paling warak.

Amal ibadahnya tak henti-henti. Contohnya, kalau wanita itu pergi ke masjid pada waktu maghrib, dia cuma akan balik ke biliknya semula selepas sembahyang subuh.

"Puan...yang puan sembahyang teruk-teruk ni kenapa. Puan kena jaga juga kesihatan diri puan. Lepas sembahyang Isyak tu puan baliklah, makan nasi ke, berehat ke..." tegur saya.

"Tak apalah Ustaz. saya ada bawa buah kurma. Bolehlah saya makan semasa saya lapar."

Menurut wanita itu, sepanjang berada di dalam Masjidil Haram, dia mengqadakan semula sembahyang yang ditinggalkannya dahulu.

Selain itu dia berdoa, mohon kepada Allah supaya mengampunkan dosanya. Saya kasihan melihatkan keadaan wanita itu, takut kerana ibadah dan tekanan perasaan yang keterlaluan dia akan jatuh sakit pula.

Jadi saya menasihatkan supaya tidak beribadat keterlaluan hingga mengabaikan kesihatannya.

"Tak boleh Ustaz. Saya takut...saya dah merasai pedihnya azab tuhan. Ustaz tak rasa, Ustaz tak tau. Kalau Ustaz dah merasai azab itu, Ustaz juga akan jadi macam saya. Saya betul- betul bertaubat."

Wanita itu juga berpesan kepada saya, katanya, "Ustaz, kalau ada perempuan Islam yang tak pakai tudung, Ustaz ingatkanlah pada mereka, pakailah tudung.

Cukuplah saya seorang saja yang merasai seksaan itu, saya tak mau wanita lain pula jadi macam saya.

Semasa diazab, saya tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai rambut wanita Islam yang sengaja diperlihatkan kepada orang lelaki yang bukan mahramnya, maka dia diberikan satu dosa.

Kalau 10 orang lelaki bukan mahram tengok sehelai rambut saya ini, bermakna saya mendapat 10 dosa."

"Tapi Ustaz, rambut saya ini banyak jumlahnya, beribu-ribu. Kalau seorang tengok rambut saya, ini bermakna beribu-ribu dosa yang saya dapat.

Kalau 10 orang tengok, macam mana? Kalau 100 orang tengok? Itu sehari, kalau hari-hari kita tak pakai tudung macam saya ni??? Allah..."

"Saya berazam, balik saja dari haji ini, saya akan minta tolong dari ustaz supaya ajar suami saya sembahyang, puasa, mengaji, buat ibadat.

Saya nak ajak suami pergi haji. Seperti mana saya, suami saya tu Islam pada nama saja. Tapi itu semua kesilapan saya.

Saya sudah bawa dia masuk Islam, tapi saya tak bimbing dia. Bukan itu saja, saya pula yang jadi seperti orang bukan Islam."

Sejak balik dari haji itu, saya tak dengar lagi apa-apa cerita tentang wanita tersebut.

Bagaimanapun, saya percaya dia sudah menjadi wanita yang benar-benar solehah. Adakah dia berbohong kepada saya tentang ceritanya diazab semasa koma?

Tidak. Saya percaya dia bercakap benar. Jika dia berbohong, kenapa dia berubah dan bertaubat Nasuha?

Satu lagi, cubalah bandingkan azab yang diterimanya itu dengan azab yang digambarkan oleh Allah dan Nabi dalam Al-Quran dan hadith. Adakah ia bercanggah?

Benar, apa yang berlaku itu memang kita tidak dapat membuktikannya secara saintifik, tapi bukankah soal dosa dan pahala, syurga dan neraka itu perkara ghaib?

Janganlah bila kita sudah meninggal dunia, bila kita sudah diazab barulah kita mahu percaya bahawa "Oh... memang betul apa yang Allah dan Rasul katakan. Aku menyesal..." Itu dah terlambat.

REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN

WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN, WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK, WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT, WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN WAKTU HIDUP SEBELUM MATI

" SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."

Suka ka?komen and like ja.. :)

ALHAMDULILLAH... SEGALANYA BERJALAN LANCAR...

~ SaLaM SemuaNya... SekARang Mau uPDatE bLog Lagi.... hehehe... semalam saya ada cakap kan yang saya rasa malu nak ke kelas di sebabkan bekas chickenpox kat muka saya.... Hari ini saya cuba beranikan diri tau... Saya datang ke kelas juga... :D


~ Kelas mula pukul 8.30 pagi tadi.. saya bersiap pukul 7.30.. awal kan..hehe... semangat... Mau p kelas selepas 2 minggu cuti... Tapi w/bagaimanapun... kerisauan tetap ada dalam fikiran... Takut xda nak kawan ke... kena kutuk ke... tapi alhamdulillah... Kawan2x semua baik... Siap tanya kabar lagi... :D.. mAdam pun baik.... dia senyum je n cakap baik dengan saya... :D


~ Rupanya kawan2x xla seperti yang saya fikirkan... ALmaklumlah... Belum biasa kan... Alhamdulillah mereka semua baik.... saya happy utk hari ini... Pengajaran disini... Janganlah berburuk sangka.... hehehe... 

Suka ka?komen and like ja.. :)

Wednesday, 18 January 2012

Chickenpox oh Chickenpox

~Assalamualaikum semua... :) Huhuhuhu... Kali ni pengalaman sedih... Aq terkena chickenpox.. Oh no.. Ingatkan dah kena masa kecik.... Rupanya time perawan cam ni baru kena,.. huhu.. :(


~Mula kena masa hari selasa minggu lepas... Alhamdulillah skrg semakin membaik... cuma 2 la... banyak bekas d muka.. Macam mana la mau berhadapan dengan kawan2x sekelas ni.. :( Teringin sangat nak p kelas... Tapi takut xda yg nak dekat ka... Org kutuk ka.... Huhu.. Ya ALLAH... kuatkan hati hambamu ni... :(


~Mc doktor bagi dah habis... terpaksa la ni p ja kelas esok... Hilangkan la rasa malu hamba ni.... Kuatkan hati hamba.... Beranikan diri hamba utk berdepan dengan kawan2x esk... amin... huhu.. :(

Suka ka?komen and like ja.. :)

Sunday, 8 January 2012

1st time nampak menara KLCC&menara berkembar petronas.. :D

~ Assalamulaikum... hahaha... update blog lagi... korang mau tau ka?? jakun btl aq ari ni tau... pertama kali nampak menara KLCC n Menara Berkembar Petronas... Hahaha.... uiii...macam nda percaya oo... dekat btl tmpt aq blajar ni dgn tmpt yg popular ni../.. aduuiii... terharu aq... macam mimpi pun ada... nda sangka yg d tV d tengok selama ni kini berada di depan mata... aduiiiiiiiii.... jakunnya aq..hahahaha..... aiii... rupanya aq d k.l suda oo... hahaha...terharunya,...hehhehe...

Suka ka?komen and like ja.. :)

Hari Terakhir Orientasi Institut Profesional Baitulmal :)

~ Assalamualaikum semuanya... Hari ni last day orientasi kami... :) 06/01/2012(jumaat) Aiii.. Ni kali lagi awal bangun... Pukul 4 lagi... huhuhuhu...

~ Nak tau kenapa disuruh awal? actually ada aktiviti Qiamulail... Bestnya... :D/ ..tP blum bleh lagi aq ikut... huhu.. :( xpala... Lepas 2 diteruskan la dengan solat subuh... :) sementara yg lain ni solat.. kami yg xdapat solat ni dsuruh p lobi aspuri... kami d bagi ceramah... tentang apa pun aq nda igt suda... coz time 2 aq tido.... hahahaha... lgsg nda mendengar... nasib ja fasi 2 x pemarah n yg baik hati... anu bha... btl2x nda tahan suda mengantuk..huhu... kaki lagi sakit... huhu... :( Lepas da habis ceramh 2... macam biasa la... Riadah pagi... Ni kali aq xdpt ikut... :( aq punya kaki terlalu sakit n x mampu mau buat aktiviti... tpksa la tgk ja kwn lain..huhu.. :(

~Selepas saja aktiviti riadah 2.. seterusnya ada taklimat mengenai biasiswa baitulmal... Uiii...begagar bha badan sebelum temuduga... hahahaha... org yg bagi temuduga pun garang... betambah la takut..hihi.. sementara menunggu giliran.... macam2x la aktiviti lain.. best2x tau... ada 1 student 2 boleh tahan oo.. leh jadi pakar motivasi... rasanya org sarawak kot.. minat plak aq... tp bukan jatuh cinta pun..hahahahha. lepas da habis 2... mula la temuduga... macam2x la soalan aq ditanya... harap2x dapat la... amin... Aq btl2x harapkan biasiswa ni..huhu...

~ Lepas dah habis aktiviti 2.. diteruskan la dengan taklimat kaunseling... Lucu2x owh pakar kaunselingnya.. hensem g 2... hahahaha.... Lepas taklimat 2... barulah acara penutupan d sertai dengan taklimat CEO IPB... lucu2x orgnya n peramah.... :) cina muslim.. :) mr lee nama dia... cara dia bercakap pun .. boleh tahan oo..  rupanya IPB ni popular tau d k.l... artis pun slalu datang sini... :D yg paling untung ada 2 org plajar dapat masuk surat kabar utusan malaysia.. jeless.... hehhe... xpala.. rezeki dorg... emm ... Lepas jak amanat 2...bacaan ikrar... macam biasa... aq pun besemangat juga masa baca ikrar.. mau jd pelajar cemerlang insyaALLAH... Lepas dah habis semua 2... berakhirlah orientasi... Kami bersalaman dengan fasi.. Pas 2 balik la.hehehe...

~ MULAI HARI INI.. AKU BULATKAN TEKAD... AKU AKAN JADI PELAJAR TERBAIK!! AKU TIDAK AKAN ULANGI KESILAPAN LAMA!! AKU PASTI BOLEH!! INSYALLAH.... Amin... :)

Suka ka?komen and like ja.. :)

Hari Kedua Orientasi Institut Profesional Baitulmal :)

~ Assalamualaikum semua.... :) Hari ni hari ke 2 orientasi... 05/01/2012(khamis).... Hehehehe.... Disambung lagi... awal bangun ni kali.. hahahaha... jam5 lagi... adui... nda biasa oowhh...hehehehe....

~ Aktiviti awal pagi dimulai dengan solat subuh berjemaah d surau... Tp malangnya aq xdapat join... Fhm2x la.. hehe... Pas 2 aktiviti diteruskan la dengan Riadah pagi.. hehehe..... Riadah ni yang best... macam2x aktiviti... Tapi penat la.. Hahaha.... Mula2x skali d suruh berlari round baitulmal 2x... hehehe... penat oo.. tp tpksa la.. ok juga 2.. hehe... Lepas dah aktiviti 2 ada la aktiviti lain yg best.. disuruh cari pasangan la... pegang ntangki la...baring la.. hahaha... gila kan.. tp best la.... Yg aq paling x lupa dlm aktiviti ni kan... ada pmpuan semenanjung cakap suara aq macam stacy...hahahha..bangga ni... kikiki... :p

~ Lepas aktiviti 2.. diteruskan la dengan aktiviti taklimat jabatan kewangan n urus bangunan... yg ni ok la.. byk juga la ilmu d dapat... Lepas 2 taklimat unit peperiksaan,makmal komputer n akademik lagi... seterusnya taklimat juga mengenai perpustakaan... Semuanya ok la... cuma agak mengantuk la... heehehe... 




~ Lepas aktiviti 2... diteruskan la dengan aktiviti taklimat lagi,...eee... hehhe... tapi biarlah... bukan slalu pun..hihihi.... 1st taklimat program pgajian la mgikut kos masing2x... kos aq perlu lulus semua baru leh sambung,...huhuhu.... InsyaALLAH aq akan buat yg terbaik... n kesilapan lama xkan berulang lagi... :D... Doakan la juga saya ya.. :).. Selepas taklimat 2... taklimat diteruskan lagi dengan taklimat hal ehwal pelajar... taklimat ni tenteng apa2x la bantuan pelajar,masalah pelajar n sebagainya... :) 




~ Lepas taklimat 2... aktiviti d teruskan la dgn solat asar.. spt biasa.. :) selepas selesai solat asar... adalah riadah petang... ni gila... d suruh lompat bintang.. hahaha... penat... kurang asam btl.... selain 2 d suruh buat barisan bjenis2x..ni pn best...hehehe... pas 2 d suruh guna kain sarung lagi untuk sambut belon n bhumban2x..hahaha... tp yg paling best la... d suruh tutup mata kunun kami coz ada hadiah... dia kira sampai 3 baru leh buka mata... skali kami da buka mata.... dihumban kami pakai belon n disiram air.. kurang asam kan... hahhaha... tp sket ja aq kena..... ee.... tp best bha... kenangan terindah juga ni...hihihi.... Selepas 2 solat isyak la... mcm biasa... :)


~ Selepas daripada aktiviti e2, taklimat la diteruskan lagi... Taklimat mengenai penginapan n kebajikan.... so lau ada masalah asrama n kebajikan.. semuanya merujuk la dengan unit ni... :)
lepas jak taklimat... ada la game... d suruh nyanyi n buat gaya... ee... best tau... tp xtau mau ckp mcm mna...hehehe... Lepas 2 berakhirlah aktiviti... terpaksa tido lewat tau... pukul 1 bru dpt tido...huhu... :( esok orientasi lagi....  :) last day dah,.. :)
 

Suka ka?komen and like ja.. :)

My Blog List